Ochtend rituelen, als je ambitieuze ondernemers of health freaks volgt zie je het vast op je social media kanalen voorbij komen. Het meest ultieme ochtendritueel om je dag te starten. Van heuze 5am groepen (om de tijd aan te geven wanneer je opstaat) tot groepen die in lijn leven met de flow van de maan. Wat is is nou het beste ochtendritueel?

Er zijn boeken over volgeschreven

Jaja, er bestaan zelfs boeken over dit onderwerp. Zo heb ik bijvoorbeeld het boek Miracle Morning gelezen van Hal Elrod. Als ochtendpersoon in hart en nieren ging mijn hart hier zeker sneller van kloppen. Lekker vroeg opstaan zodat je direct productief aan de slag kunt gaan. Een ochtendritueel bouwen als kickstart van je dag. Allemaal super leuk maar zelfs als ochtendpersoon hielt ik dit welgeteld één dag vol. Kan je nagaan als je meer een avondpersoon bent. Daar zat ik dan, om 05.00 uur s’ ochtends op mijn loungebank te mediteren omdat het moest. Ik dacht alleen maar: ik hoor nu gewoon te slapen. Dat werd ‘m dus niet.

Ik liet het los

Ik wist dat ik een goed ochtendritueel nodig had. Ik heb mijn eigen bedrijf en daarnaast werk ik ook nog drie dagen in de week om de investeringen in mijn bedrijf te kunnen bekostigen. Goed met mijn tijd om gaan is dus zeker van belang. Niet alleen goed met mijn tijd om gaan maar ook vooral mij goed voelen. Om 5 uur opstaan om allerlei blogs te schrijven terwijl je die dag totaal geen inspiratie heeft schiet ook niet op. Ondertussen kwam er van alles voorbij op mijn social media tijdlijn. Tijdsblokken, schema’s, bezoekjes aan de gym om 7 uur in de ochtend. Dit terwijl ik zelf nog in bed lag en dacht ohhhh waarom lig ik nog in mijn bed? En erger nog: waarom zit ik nu naar mensen te kijken die wél vroeg zijn opgestaan en nog tijd hebben om dit allemaal op social media te gooien ook. Ik liet het maar even voor wat het is.

Het heeft tijd nodig

Een flink aantal maanden later kreeg ik ineens een inzicht. Ik had mij in de tussentijd niet bepaald bezig gehouden met het meest ideale ochtendritueel maar tot mijn verbazing heb ik die de afgelopen tijd wel ontwikkelt. Omdat ik deze heb ontwikkelt zonder dat ik het door had is het ook nog eens super makkelijk vol te houden! Wow! Alle kennis uit de boeken, alle info van succesvolle ondernemers om je ideale ochtendritueel samen te stellen, dat alles had ik onbewust gemixt tot een ochtendritueel wat voor mij werkt.

Hoe ik het doe

Ik doe namelijk waar ik zin in heb. Ik bepaal welke taak ik wanneer hoe en hoelang ik het doe. Dat klinkt heel vrijblijvend en lang leven de lol maar dat is het niet. Er zit wel degelijk een strategie achter. Ik zal je vertellen welke stappen ik bewust en onbewust heb gemaakt in het creëren van mijn ultieme ochtendritueel.

  • Bepaal wanneer je het meest productief bent
    Ik weet van mijzelf dat ik echt een ochtendpersoon ben. In de ochtend kan ik het meeste werk verzetten. Rond een uur of drie in de middag gaat mijn lichtje vaak uit. De dagen dat ik in de avond nog op een super vet idee kom die zijn misschien ook op een hand te tellen. Deze stap vergt dus niet zo veel moeite. Dit weet je gewoon van jezelf.
  • Maak een weekplanning

Schaf een weekplanner aan (of maak er zelf een) met vier kolommen per dag. Algemeen, ochtend, middag en avond. Eerst werkte ik met nauwgezette tijden maar dat werkt voor mij niet. De ochtend was bijvoorbeeld eerst van 06.00 tot 12.00 uur. Als ik dan op een dag moeilijk uit mijn bed kon komen en ik pas om 08.00 uur startte dan was mijn schema voor die dag al in het water gevallen en deed ik vervolgens niet zo veel meer. Nu heb ik het gewoon aangepast naar ochtend en kom ik mijn bed uit wanneer het zo voelt, maar daarover later meer.

  • Blokkeer de blokken in de week dat je verplichtingen hebt of al bepaalde afspraken hebt staan. Schrijf vervolgens bovenaan je schema maximaal 4 punten die voor die week belangrijk zijn. Punten die je echt die week gedaan wilt hebben.
  • Aan de hand van de punten die voor die week belangrijk voor je zijn vul je de rest van het schema in. Je bepaalt wanneer je welke taak wilt doen. Handig is om een grote taak in kleine stapjes op te delen. Als je bijvoorbeeld blogs wilt schrijven dan helpt het door eerst een keer te brainstormen over onderwerpen. Dan heb je al een kleine stap gemaakt in de richting van blogs schrijven. Taken die ik lastig vind, waarvoor ik veel concentratie of inspiratie nodig heb die plan ik in op de ochtenden omdat ik weet dat ik op dat moment het meest productief ben.

Hoe laat sta ik nu op?

Zo, nu ben je helemaal klaar om de week te beginnen. Hoe ga je dan concreet aan de slag met deze planning? Hoe laat zet je je wekker? Wat ga je dan doen? En belangrijker: hoe hou je dat allemaal vol?

Op de dagen dat ik voor mijzelf werk dan zet ik de wekker op een tijd wat goed voelt voor mij. Heb ik hard gewerkt en heb ik echt slaap nodig? Dan zet ik de wekker om 08.00 uur. Voel ik mij goed en heb ik zin om grote bergen werk te verzetten? Dan zet ik de wekker om 06.00 uur. Wanneer ik in de ochtend wakker wordt dan kijk ik ook altijd hoe ik mij voel. Heb ik rot geslapen? Dan draai ik me nog een keer om. Ben ik toevallig om 04.00 uur al klaar wakker? Dan ga ik er op dat moment gewoon uit. Ik ben dus niet heel streng voor mijzelf. Een verschil is dat ik echt doe wat mijn lichaam aangeeft. Ik blijf dus niet in mijn bed liggen omdat het gewoon lekker warm is of omdat ik lui ben.

De strategie hier achter zijn de doelen die je voor die week gesteld hebt. Ik wil deze doelen ook echt behalen. Ze zitten in mijn bewustzijn maar ook in mijn onderbewustzijn. Ik weet als ik de hele week tot 11.00 uur in mijn bed blijf liggen (bij wijze van spreken dan) ik de doelen van die week helemaal niet gehaald heb. Dat wil ik niet dus dat maakt wel dat ik sowieso uiterlijk 08.00 uur ook nog uit mijn bed spring.

Wat is mijn ochtendritueel?

Wat ga ik dan doen als ik ben opgestaan? Ook dan voel ik waar ik zin in heb. Heb ik een vet goede ingeving voor mijn bedrijf? Dan ga ik dat gelijk uitwerken, zonder te eten, zonder te douchen. Gelijk achter de laptop zitten en gaan. Ik ga dan pas eten wanneer ik honger heb. Ik ga pas douchen wanneer de inspiratie weg is. Voel ik mij minder fit? Dan neem ik juist eerst een lange douche en maak ik een goed ontbijt voor mijzelf en start ik de dag rustig. Soms ga ik dan pas 2 uur nadat ik ben opgestaan aan de slag met de bezigheden van die dag. Soms dus gelijk.

Eigenlijk komt het er op neer dat ik mijzelf continu afvraag wat ik nodig heb. Voelt het goed om nu op te staan? Nee? Wat wil ik dan? Nog slapen? Nee? Meditatie doen? Even lezen? 

Conclusie

Dat maakt dat ik soms om 04.00 uur in de ochtend aan een goed bedrijfsidee zit te werken. Op een andere dag sta ik pas om 08.00 uur op en gaat de laptop pas om 11.00 uur aan. Het maakt niet zo veel uit. Het gaat er om dat je doet wat goed voelt voor jou én dat je je wekelijkse doelen behaald. Het is dus niet lang leven de lol maar keihard werken. Maar wel met aandacht voor jezelf. Doen waar jij behoefte aan hebt. Op deze manier komen je ideeën en creativiteit optimaal tot hun recht en neem je rust om de momenten dat je even geen ideeën en inspiratie hebt.

Extra tip

Dit doe ik ook met mijn pauzes. Voorheen nam ik pauze van 12.00 tot 13.00 uur maar soms was ik juist lekker bezig! Dan had ik helemaal geen zin om pauze te nemen. Eigenlijk leef ik nu dus zo veel mogelijk zonder de klok. Ik ga pas lunchen wanneer ik geen inspiratie meer heb of wanneer ik echt trek begin te krijgen. Soms is dit pas om 16.00 uur. Dan is dat maar zo.

En jij?

Ik ben benieuwd naar jouw ochtendritueel. Wat werkt voor jou heel goed? Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd met mijn ochtendritueel. Laat het hieronder even weten.

♥ Myrthe

Over de schrijver

Myrthe Warmenhoven

Myrthe inspireert reizigers om het gevoel van vrijheid ook vast te houden in Nederland. Meer vrijheid in je leven staat voor haar gelijk aan nog meer reizen. Kies niet voor een leven 'wat hoort' maar bepaal je eigen pad.

Hecht jij ook veel waarde aan vrijheid en reizen? Bekijk hier de Guide to Freedom.

Ebook Decision Maker popup

Klaar met het 9-tot-5 leven?

Neem de beslissing om het anders te gaan doen. Download het grats e-book

You have Successfully Subscribed!